Publicatiedatum: 17 March 2021 Views: 2965

Zomertijd en onze biologische klok

Menigeen kijkt er weer naar uit. Het wordt steeds langer licht en met ingang van 28 maart a.s. is de zomertijd weer een feit. We krijgen in de avond een uur langer licht kado. Nou ja, kado, onze biologische klok moet hard aan het werk om weer in het gareel te komen. Voor veel mensen is een paar dagen ‘jetlag’ geen onbekend verschijnsel.

24-uursritme

Hoe dat komt? De biologische klok zorgt ervoor dat een groot aantal essentiële lichaamsprocessen volgens een vast 24-uursritme verloopt. Onder andere de slaap/waakcyclus is hier een voorbeeld van. Als dit ritme verstoord wordt, door in dit geval het verschuiven van de tijd, kan dat tijdelijk stemmings- en gedragsverandering veroorzaken. 

Dit is te merken aan:

  • Een verstoord slaap-waakritme
  • Concentratieprobleen
  • Verstoring van eetpatroon
  • Verstoring van stoelgang
  • Lusteloosheid, verminderde energie
  • Hoofdpijn, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen

Hoe dit te voorkomen?

Om bovenvermelde lichamelijke- en geestelijke ongemakken te voorkomen is het goed om vanaf vandaag iets eerder te gaan slapen, bijvoorbeeld 15 minuten en de volgende ochtend 15 minuten eerder op te staan. Na 2 a 3 dagen kun je dit schema herhalen. Tot aan de kortere nacht van 28 maart. Dan is je biologische klok hierop afgestemd en kom je geruisloos de zomertijd binnen. Succes!